Kuigi värav on lahutamatu piirdeelement, hinnatakse harva ja mõeldakse läbi kõik võimalikud variandid. Hea, kui krundi haljastusplaan on alles ettevalmistatav, siis on meil veel palju aega muudatuste tegemiseks. Kuid on juhtumeid, mil kõik on juba tehtud (istutatud muru, lillepeenrad, rajatud teed, paigaldatud valgustus) ja planeeritud väravaid lihtsalt ei ole võimalik püstitada. Et sellisesse olukorda ei satuks ka Teie, proovime tutvustada tähtsamaid väravate valimise detaile.
Alustame lihtsast – otsustage, millisest sissesõidu laiusest Teil täielikult piisab. Ärge tehke kitsamaid, kui 3.0m.laiusi väravaid. Loomulikult, kui on täiesti piiratud võimalused, siis võib. Laius on kõige lihtsam paika panna “olmeliselt”. Ettenähtud väravate kohta lööge maa sisse puupulgad ja proovige sisse sõita. Kui sissesõitmine on keeruline ja Te ei tunne end kindlalt, siis laiendage väravaid vähemalt meetri võrra. Hoovi peata saama sõita kergesti ja ilma mingite muredeta. Ärge unustage et Te peate sinna hakkama sõitma iga päev, seepärast planeerige sellised väravad, mis ei tekitaks hirmu (nt.: talvel külmudes ei saa väravatest sisse või välja pöörata). Samuti tulevad Teile ka külalised, kelle katsed sissesõita võivad lõppeda ebaõnnestunult. Ärge planeerige ka väga laiasid väravaid. Laiemate väravate jaoks on sageli vajalikud tugevamad metallprofiilid konstruktsiooni raami jaos ning tugevamad seadmed. See võib tublisti vähendada Teie rahakoti kaalu. Soovitame valida väravaid alates 3.5m kuni 5.5m laiuseni.
Üldine valitud väravalaius võib määrata ka väravatüübi valiku. Väravaid on kolme tüüpi: liug-, tiib- ja voldikväravad. Miks võib väravalaius mõjutada väravatüübi valikut? Valides ühe või teise väravamudeli, tuleb näha ette ka koht, kuhu see avaneb.
Liugvärava konstruktsioon „kõnnib“ hoovi sisemises osas. Üldise liugvärava konstruktsiooni laiuse saate arvutada kokku, korrutades see arvuga 1.5. Kasutades sellist valemit hindate maksimaalse vajaliku vahemaa aia juures, mis peab olema mitte kinnipargitud. Saab toota ka kitsama väravakonstruktsiooni, kuid sellisel viisil on vähendatav värava tugevus ja stabiilsus.
Valides tiibvärava ärge unustage, et hoovis ei saa olla midagi ühe värava pikkuse ulatuses, see tähendab poole värava laiuse ulatuses. Liugvärav on praktilisem kui avatavad väravad, kuid kallim, nagugi selle paigaldamine. Selle asemel, et kaotada ruumi hoovis, Te kaotate ~20cm laiuse osa väravast. Loomulikult võite avada hingedega värava ka tänava poole. Kuid see tekitab jällegi ebamugavust. Kõigepealt peab tänav olema piisavalt lai, et Te värava avamisel saaksite ikka kergesti hoovi pöörata. Teine oluline asi on ohutus. Peate alati olema kindel, et värava taga kedagi ei ole ja seda on ohutu avada.
Optimaalne lahendus – voldikväravad. Nendel väravatel puuduvad vastukaalud või pikad väravatiivad. See võimaldab väravakonstruktsiooni paigaldada erinevatesse kohtadesse, parkida transpordivahendi sissesõidule lähemale, kaotamata seejuures territooriumi kasulikku pinda. Voldikväravatele sobivad kõik kahe poolega tiibväravate automaatajamid, aga nende sulgemine lahti voltides väärib tõesti tähelepanu. Sellist tüüpi väravad on kolmest tüübist kalleimad, kuid nende kasutamisvõimalused tasuvad enda üsna kiiresti.
Peale värava peame mõtlema läbi ka tulevase jalgvärava positsiooni. Jalgvärava laiuse peale pole nii palju mõelda vaja, standardselt on see 1.0m. Kui see just ei ole abivärav, läbi mille soovite aegajalt viia välja aiatehnikat vms. Aia fassaadiosas ei soovita teha väravat laiemaks kui 1.2m. Sellisel juhul muutub see ebamugavaks ja ebapraktiliseks igapäevasel kasutamisel. Kui valite hingedega värava, ei ole probleeme. Võite värava panna kummale poolele tahate. Kuid kui värava jaoks enam ruumi ei jätku, on ainukeseks valikuks teha ebasümmeetrilised väravad. Sellisel juhul on üks väravate osa kasutatav jalgväravana. Sellisel juhul tuleb hinnata, et on pikenenud teine väravaosa, seepärast on hoovis vaja rohkem vaba ruumi. Valides liugvärava, saate pidada silmas seda, et jalgvärav võib olla vaid ühel pool. Teisele poole Te jalgväravat panna ei saa, seal on värava vastuskaal.
Sõltuvalt sellest, kui lai on värav ja selle vastuskaal, saate vahele paigutada ühe aiasegmendi ja siis jalgvärava. Kuid see ei ole ainuke väljapääs. Liugvärava korral võite jalgväravat üldse mitte teha. Paljudel kaasaegsetel väravaautomaatikatel on võimalus programmeerida väravafunktsiooni. Sellisel juhul, vajutades ühele puldi nuppudest, avaneks värav ainult näiteks 1.0m. Kanda alati endaga pulti kaasas võib tunduda samuti ebamugav, kuid ka siin on väljapääs olemas. Värava juurde võib paigaldada lihtsalt täiendava sisenemise kontrollseadme (koodiga, magnetiga, näpujäljega lukustuse). Sellisel juhul ei ole tarvis karta, et Teie või Teie lapsed kaotavad puldi ja ei pääse hoovi. Kui siiski otsustasite püstitada värava ja plaanite selle juurde paigaldada fonoluku, siis ärge unustage, et ka jalgvärav peab olema selleks spetsiaalselt ettevalmistatud. Ettevalmistustööd ei ole väga keerulised, lihtsalt on oluline, et väravas oleks elektromagnetlukustus.
Lõpetuseks otsustage, kas on vajalik väravaautomaatika. Teid aitab peatükk – SOOVITUSED NEILE, KES KOOSTAVAD VÄRAVAAUTOMAATIKAT. Seda peaks teadma juba vära tellimisel.
Spetsiaalset ettevalmistust nõuavad peamiselt liugväravad, kuid mõnikord ka tiib- ja voldikväravad. Kui väravad ei ole automaatika jaoks ettevalmistatud, siis tuleb keevitada täiendavad hammaslati hoidjad juba valmis väravate konstruktsiooni külge. Keevitades rikute metalli kaitsekihte, seepärast on need kohad peale keevitamist vigastatavad ja võivad hakata kiiresti roostetama. Meie soovitame valmistada varakult väravad ette automaatika paigaldamiseks, integreerides tehases hamaslatiga kinnise profiili. Seoses automaatika iseloomustustega annab Teile nõu ja valib sobivaima iga spetsialist, kes töötab väravatega, seepärast me neisse detailidesse ei praegu süvenema ei hakka. Liugvärava jaoks soovitame alati täiendavalt soetada fotoelemente(mõningate tootjate automaatikates on fotoelemendid standardses komplektis). Fotoelementide töötamise põhimõte on lihtne – paigaldatakse kaks elementi (üks teise vastu), saadetav on IR kiir, takistuse tekkimisel kiir vastuvõtjasse ei satu ja värava töötamine on pidurdatud. Nii saate vältida õnnetusjuhtumeid, kui näiteks väljasõitmisel tekib teel ootamatult takistus, Teie aga vajutasite juba alla sulgemisnupu. Fotoelemendid on kõige efektiivsemad liugväravates. Tiib- ja voldikväravate puhul väheneb fotosilmade efektiivsus. Nagu juba mainisin, töötavad need ühel sirgjoonel, väravad aga avanevad sissepoole. Kui takerdusite veidi fotoelementide külge, kuid väravate avanemise piirkonnas, siis väravad ei peatu. Seepärast tuleb sobivaks ja efektiivseks fotoelementide tööks liugväravatega kindlasti paigaldada kaks pari: üks paar täielikult suletud väravate piirkonnas, teine fotoelementide paar täielikult avatud väravate piirkonnas. Voldikväravatele piisab väravatsoonis ühest fotosilmade paarist.
On võimalik soetada kõige erinevamaid lisasid väravaautomaatika jaoks. Märgutuli on üks neist. See on soovitatav, kui sõidate välja suurema intensiivsusega tänavale. Sellega hoiatate ümberkaudseid juhte, et nad oleksid ettevaatlikud. Samuti näete Te märgutule olemasolul kaugelt, et väravad hakkasid avanema/sulguma. Rohkem on lisasid, mis on orjenteeritud väravate avamise viisile. Siin saate valida väga erinevaid variante – GSM moodul (väravate avamine helistades telefoniga), numbrite mahalugemine, induktiivseade (monteeritav sõidetava pinnakatte alla, väravad avanevad sõiduauto ülesõidul).